Przystanek „Politechnika” wykonany na trasie podziemnej części linii Szybkiego Tramwaju w Krakowie. Inwestycja składa się z 3 elementów: głównego korpusu, przejścia podziemnego wraz z klatką schodową od strony wschodniej oraz klatek schodowych od strony zachodniej.
Przystanek „Politechnika” w Krakowie
Inwestor: Budimex – Dromex S.A
Czas realizacji: 2006-2008
Dodatkowe dane techniczne:
- Wymiary głównego korpusu: 52,20 m x 22,45 m x 9,90 m
- Średnica wysokości w świetle – 8,48 m
- Łączna kubatura obiektu – 13 220 m2
Lokalizacja
Polska, województwo małopolskie,
Kraków
Rys sytuacyjny
Przystanek „Politechnika” wykonany na trasie podziemnej części linii Szybkiego Tramwaju w Krakowie. Inwestycja składa się z 3 elementów: głównego korpusu, przejścia podziemnego wraz z klatką schodową od strony wschodniej oraz klatek schodowych od strony zachodniej. Główny korpus tworzy dwuprzęsłowa skrzynia żelbetonowa zaprojektowana jako konstrukcja monolityczna.
Przejście podziemne wykonano w tej samej technologii, natomiast zewnętrzne klatki schodowe wykonano częściowo w formie zamkniętej jednokomorowej ramy prostokątnej, a częściowo otwartej od góry półramy żelbetonowej.
Obiekt należy do jednych z najpopularniejszych przestanków komunikacji miejskiej w Krakowie. Znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego Kraków Główny, Galerii Krakowskiej i Politechniki. Stacja posiada dwa perony tramwajowe.
Największe wyzwania
Prowadzenie prac budowlanych w sąsiedztwie zabytkowego obiektu - Bastionu V Fort Lubicz
Kluczowy moment
Wykonanie korpusu głównego przystanku w technologii monolitycznej skrzyni żelbetonowej.