Przystanek „Politechnika” wykonany na trasie podziemnej części linii Szybkiego Tramwaju w Krakowie. Inwestycja składa się z 3 elementów: głównego korpusu, przejścia podziemnego wraz z klatką schodową od strony wschodniej oraz klatek schodowych od strony zachodniej.

Przystanek „Politechnika” w Krakowie

Inwestor: Budimex – Dromex S.A 
Czas realizacji: 2006-2008

Dodatkowe dane techniczne:

  • Wymiary głównego korpusu: 52,20 m x 22,45 m x 9,90 m
  • Średnica wysokości w świetle – 8,48 m
  • Łączna kubatura obiektu – 13 220 m2

Lokalizacja

Polska, województwo małopolskie,
Kraków

Rys sytuacyjny

Przystanek „Politechnika” wykonany na trasie podziemnej części linii Szybkiego Tramwaju w Krakowie. Inwestycja składa się z 3 elementów: głównego korpusu, przejścia podziemnego wraz z klatką schodową od strony wschodniej oraz klatek schodowych od strony zachodniej. Główny korpus tworzy dwuprzęsłowa skrzynia żelbetonowa zaprojektowana jako konstrukcja monolityczna.

Przejście podziemne wykonano w tej samej technologii, natomiast zewnętrzne klatki schodowe wykonano częściowo w formie zamkniętej jednokomorowej ramy prostokątnej, a częściowo otwartej od góry półramy żelbetonowej.

Obiekt należy do jednych z najpopularniejszych przestanków komunikacji miejskiej w Krakowie. Znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego Kraków Główny, Galerii Krakowskiej i Politechniki. Stacja posiada dwa perony tramwajowe.

Największe wyzwania

Prowadzenie prac budowlanych w sąsiedztwie zabytkowego obiektu - Bastionu V Fort Lubicz

Kluczowy moment

Wykonanie korpusu głównego przystanku w technologii monolitycznej skrzyni żelbetonowej.