Przebudowa szybu L- VI- zakończona
Remont szybu L-VI nie tylko pozwoli na wydobycie w północnych rejonach kopalni, ale przede wszystkim skróci drogę transportową, a przez to czas dojazdu pracowników od szybu do przodka. Szyb ten będzie używany do końca pracy Zakładów Górniczych Lubin.
Przebudowa szybu L-VI
Budowę obiektów kubaturowych i infrastruktury powierzchniowej szybu L-VI w Rynarcicach, na terenie Gminy Rudna prowadzi KRB, dział budowlany PeBeKa. Prace montażowe wykonuje KRM.
Czas realizacji: 2016- 2019
Inwestor: KGHM Polska Miedź Spółka Akcyjna Oddział Zakłady Górnicze Lubin
Dodatkowe dane techniczne:
- Średnica szybu : 7, 5 m
- Głębokość: 962 m
- Szyb został zgłębiony 40 lat temu przez Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PeBeKa S.A.
- Obecna funkcja: szyb wdechowy.
- Ilość powietrza przepływającego w czasie 1 minuty podczas prowadzenia prac modernizacyjnych: 27 tysięcy m3
- Projektowana funkcja: szyb materiałowo - zjazdowy. (Szybem L-VI będzie w ciągu doby zjeżdżać pod ziemię około 1300 osób).
- Szyb L-VI wyposażony będzie w górniczy wyciąg szybowy podstawowy klatkowy z przeciwciężarem przeznaczonym do: jazdy ludzi (max.150 osób) oraz transportu kontenerów i maszyn wielkogabarytowych.
- Zakres prac realizowanych na powierzchni: uporządkowanie terenu wokół szybu, rozebranie zniszczonych budynków, modernizacja wieży szybowej i przystosowanie jej do zabudowy nowych maszyn wyciągowych, zabudowa górniczego wyciągu podstawowego i górniczego wyciągu awaryjno-rewizyjnego, budowa budynku administracyjno-socjalnego, budynku nadszybia, magazynów i warsztatów, wiaty materiałowej, placu autobusowego z parkingami oraz stacji uzdatniania wody.
- Zakres prac realizowanych pod ziemią: demontaż starego wyposażenia w rząpiu, oczyszczenie rząpia i zabudowa nowego zbrojenia wg nowej funkcji szybu, wykonanie nowego wyposażenia podszybia wraz z przynależnymi pomieszczeniami.
Lokalizacja
Polska, województwo dolnośląskie,
Głogów, Zagłębie Miedziowe, złoże miedzi Lubin Zachodni
Rys sytuacyjny
Rozbudowa szybu L-VI i przystosowanie go do jazdy ludzi i opuszczania materiałów pod ziemię pozwoli wydłużyć efektywny czas pracy górników, którzy obecnie zjeżdżają pod ziemię szybem L-V lub L-IV.
Największe wyzwania
Kluczowy moment
Pierwszy zjazd klatki wyciągu podstawowego.