Strategiczna inwestycja dla poprawy komunikacji jednego z największych miast w Polsce, która w znaczący sposób skróciła czas i pozytywnie wpłynęła na jakość poruszania się po Krakowie. W skład zrealizowanej infrastruktury wchodzą torowiska bezkolizyjne oraz specjalnie wyodrębnione tory z zapewnionym bezwzględnym priorytetem przejazdu.
Infrastruktura Szybkiego Tramwaju
Inwestor: Agencja Rozwoju Miasta w Krakowie
Czas realizacji: 2006-2008
Dodatkowe dane techniczne:
- Długość tunelu tramwajowego: 170 m; średnica: 46 m
- Powierzchnia ścian szczelinowych: 2600 m2
- Wykop wykonany w technologii podstropowej o kubaturze 8000 m3
- Długość pali wielkośrednicowych w rurze obsadowej o średnicy 1200 mm: 280 mb
- Długość pali wielkośrednicowych w rurze obsadowej o średnicy 1500 mm: 320 mb
Lokalizacja
Polska, województwo małopolskie
Kraków
Rys sytuacyjny
Prace wykonane przez PeBeKa prowadzone były w obrębie jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych miasta - dwupoziomowego Ronda Mogilskiego.
W ramach projektu konsorcjum PeBeKa S.A. i Budimex Dromex S.A. wykonało tunel tramwajowy o długości 170 m i średnicy 46 m, dwa wiadukty oraz pięć przejść podziemnych dla pieszych.
Dodatkowo w ramach zrealizowanych prac ustawione zostały pale wielkośrednicowe o łącznej długości 280 m i średnicy 1,5 metra jako podpory wiaduktu oraz cztery pale o średnicy 1,2 m stanowiące element konstrukcji przejścia podziemnego. Wszystkie inwestycje zrealizowano w obrębie Ronda Mogilskiego, jednego z kluczowych punktów komunikacyjnych w centrum Krakowa.
Największe wyzwania
- Ustawienie pali wielkośrednicowych o łącznej długości 320 m i średnicy 1,5 m jako podpór wiaduktu.
- Ustawienie pali o średnicy 1,2 m stanowiących element konstrukcji przejścia podziemnego.
Kluczowy moment
Przeprowadzenie testów nośności pali fundamentowych metodą dynamiczną przy pomocy opuszczanego na pal ciężkiego wbijaka i aparatury rejestrującej rozchodzenie się siły konstrukcji.