Projekt Railroad Tunnels - Ferijijel w Algierii był pierwszym kontraktem tunelowym przedsiębiorstwa. W ramach inwestycji spółka zrealizowała sześć tuneli na trasie kolejowej z Jijel do Ramadane Djamel w trudnych i zmiennych warunkach hydrogeologicznych i geologicznych.
Railroad tunnels - Ferijijel w Algierii
Inwestor: Bouygues
Czas realizacji: 1984 - 1988 – realizacja tuneli kolejowych
1998 - 1993 – realizacja I etapu budowy metra
Dodatkowe dane techniczne:
- Łączna długość tuneli: 6640 m (najdłuższy T4 ma długość 2669 m)
- Przekroje tuneli: 42 – 54 m2
- Wykorzystana technologia: tradycyjna (pełnym przekrojem) z obudową z betonu zbrojonego
Lokalizacja
Algieria,
Wilajet Sukajkida, miasto Sukajkida
Rys sytuacyjny
W Algierii PeBeKa realizowała prace w ramach projektu „Railroad Tunnels – Ferijijel – Algieria”. Spółka wykonała sześć tuneli kolejowych w trudnych i zmiennych warunkach hydrogeologicznych i geologicznych. Właściwie był to ciąg 8 tuneli, z których dwa pierwsze zostały wydrążone już w czasach kolonialnych. Linią kolejową łączącą tunele miała być przewożona do hut zlokalizowanych w okolicach Djamel ruda żelaza, dostarczana statkami do portu Jijel.
Cztery tunele, drążone technologią tradycyjną (pełnym przekrojem) w tymczasowej obudowie podporowej, a następnie wykonano obudowę ostateczną betonową. Urabianie wykonywano metodą strzałową. Pozostałe dwa drążono z podziałem na warstwy w obudowie podporowej z jednoczesnym wykonaniem obudowy ostatecznej, w odległości 45-60 m od czoła przodka. Calizna urabiana była mechanicznie przy pomocy koparki tunelowej ‘Atlas” z młotem hydraulicznym.
Największe wyzwania
Trudne warunki hydrologiczne i tektoniczne
Kluczowy moment
Wydrążenie pierwszych czterech tuneli